JOAN FUSTER:
AMB RAÓ I SENSE RAÓ
Curiosament quan menys s’espera,
i traspaperat entre el munt de paperassa que acostumen de formar impresos, documents i d’altres fulls antics, ressorgeix de bell nou a la llum un que en
concret ens crida especialment l’atenció, veges tu a saber perquè.
El cas, però, és que mig full de
paper periòdic no podia haver fet la seua aparició en moment més idoni que
aquest, temps de preparació de la Festa de la Mare de Déu de la Salut
d’Algemesí la qual, com ben bé els del poble sabem, està declarada Patrimoni Immaterial de la
Humanitat. Un títol que no caldria recordar que ha estat atorgat “pel seu valor
cultural, transmès de generació en generació” així com per “l’esforç de
salvaguarda de la festivitat”, segons va recalcar la pròpia UNESCO, qui també
va lloar “la implicació dels algemesinencs, tant en la creació de la Festa com
en la seua continuació”.
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Dansa dels Gegants, 8 de setembre de 2012 (Foto: Las Provincias) |
No obstant, tots sabem com la
Festa no ha gaudit sempre i per sempre ni d’una gran implicació del poble ni de
la salvaguarda que hauria estat de desitjar per tal d’evitar successos com el
tan recurrent de 1973 en que la Muixeranga arribà a no eixir; o d’altres
elements processionals més, que durant anys o dècades, han deixat de participar
en la Festa.
Malgrat tot, precisament, enguany la Muixeranga commemora els
quaranta anys del seu renaixement, fet amb força, tanta com per a poder haver
gestat dues colles muixerangueres. I, sortosament, també d’uns anys ençà han
ressorgit d’altres elements als que ens referíem -ara esperem que
definitivament recuperats-, com els Gegants o els Blancs o els Cirialots.
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Joan Fuster: suecà, riberenc i valencianot |
No sempre, com diem ha estat
així. I a raó d’això el retall de periòdic sorgit d’entre una antigor no massa
llunyana: un article del valecianot, riberenc i suecà Joan Fuster, qui durant
tants anys es deixà caure per Algemesí el matí del 8 de setembre.
Es tracta d’un curt article
publicat al periòdic Levante el 12
d’octubre de 1956 que ell mateix signa, tot i estar redactat en castellà, i que
titula BELLEZA Y DECADENCIA DE LA
ANTIGUAS DANZAS PROCESIONALES. A través de la seua redacció, Joan Fuster
deixa entreveure que, a la vista dels esdeveniments actuals, tot i tenir raó,
no la tenia. Sortosament, clar.
“Tres pueblos, por lo menos, que yo sepa, de la Ribera, Algemesí,
Carcagente y Sueca, acostumbraron a
ornar la procesión de su fiesta mayor con diversos y abigarrados grupos de
danzas. Precediendo a la piadosa comitiva, e incluso intercaladas en ella,
las «colles» de danzarines, ataviadas con trajes de pintoresca significación,
trenzaban pasos y figuras, brillantes, vistosos, cuyo enlace con la liturgia
del acto pertenece, sin duda, al orden de lo inexplicable. Tengo entendido que,
en Carcagente, cesaron de aparecer ya a finales del siglo pasado. En Sueca se
mantuvieron, en parte, hasta 1930, para verse repuestos, sin entusiasmo y sin
éxito, en uno -uno- de los primeros años de la postguerra.
Creo que nos falta un estudio de conjunto, no digo ya técnico, sino
simplemente informativo, documental, de esta manifestación de nuestro arte
consuetudinario. Ni siquiera un mero catálogo de los grupos ribereños poseemos.
En Carcagente se danzó el «ball dels palos y les planxes», el de «les espases»,
el de «els arquets», el de «la carxofa», el «dels pastorets», el de «les quatre
parts del món», el «dels tornejants», el «dels negritos», el de «les
pelegrines» y el «dels serranos». Algemesí
conserva la «muixeranga», la «carxofa», «els bastonets», «les pastoretes», «els
llauradors o bolero» y «els tornejants». Mi pueblo vio bailar «els
bastonets»,«les veles», «les espases», «els locos», «els capçots», «els
mariners», «els tornejants», «les llauradoretes», «els cavallets» y «els
maltesos», entre otros.
Lo que de ella permanece en pie, y lo que el recuerdo gráfico de las
que se resisten a cierta edad, nos excusa de toda ponderación. Y aun cabe que
alguien de otros tiempos mejores, en que las danzas se preservaban en su
integra pureza. Naturalmente, mucho se
ha perdido de ellas. No sólo en cuanto a su desaparición absoluta, sino,
además, en cuanto a la «ortodoxia» coreográfica de las que se resisten a
desaparecer. «Un dia serà una teula;
demà una rajola; després, un revolló, i si no ens donem aire, caurà a poc a poc
tota la casa», se lamentaba un señor de Algemesí en el programa de fiestas
de su ciudad, de este año, al hablar de los «balls» allí subsistentes. Esta
queja es proferida con referencias a los años anteriores. Yo, por mi parte,
puedo aportar una consideración semejante, un siglo más vieja. Don José Bernat
y Baldoví, en su apropósito “Un ensaio fet en regla”, representado en Sueca el
7 de septiembre de 1845, pone en boca de uno de los personajes estas palabras
alusivas al «ball de les vetes»: «Eixe ball ja no dóna tant de gust com abans;
ha faltat el mestre, i en la casa que no hi ha caps tot són cues.»
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Dos instantànies d'un 8 de setembre a Algemesí,
ben diferents del que es viu actualment. |
Si en la época de Bernat y Baldoví los danzarines de Sueca, ya no
sabían «fer les voltes ni aquells encreuaments tan difícils», es lógico pensar
que, al extinguirse el «ball», la situación se habría agravado. Y lo mismo debe ocurrir con las danzas
procesionales supervivientes en Algemesí. Pero, a pesar de todo, a pesar
del desgaste y de la mixtificación que hayan sufrido, continúan guardando algo
de su belleza originaria, y, desde luego, su gran interés folklórico. Y es cuestión de preguntarse qué será de
ellas en un plazo más o menos largo. Existe,
ineluctable, el riesgo de que se hundan definitivamente en el olvido. No es
fácil que sean una excepción, en este momento de muerte total del folklore. Por
muchos parches oficiales que se les pongan. La protección de las corporaciones
públicas es, en casos como éste, insuficiente. La vida de los «balls» queda en
precario cuando le falta base espontánea: así ocurrió en Carcagente y en Sueca;
así puede ocurrir en Algemesí. Quizá
su salvación -como para las canciones y danzas, en general, del tesoro
folklórico- es el escenario. De la «muixeranga» de Algemesí, el Esbart
Verdaguer de Barcelona, si no recuerdo mal, ha dado una versión estilizada y
gratísima.
Pero, aun para este destino de «museo», único previsible para nuestras viejas danzas, será necesario un
previo trabajo de colecta y estudio. ¿Se ha hecho ya? Por lo que conozco las
melodías de dulzaina, a cuyo son se bailaba, han sido recogidas en su mayoría,
o, por lo menos, en buena parte. Me temo, sin embargo, que la trascripción
coreográfica está por hacer. Otro señor
de Algemesí la reclamaba, en el programa de festejos antes citado. Y no es cosa
de descuidarse. Estamos expuestos a que, cualquier día, se esfumen las pocas
posibilidades que nos quedan, de fijar sobre el papel -o sobre cinta
cinematográfica- el aire y la gracia de aquellos bailes. Joan Fuster”.
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8 de setembre de 2011 (Foto: Ximo Bueno) |
Tal com es desprèn de la lectura
d’aquest article, Joan Fuster es lamentava, aquell 1956, de la lenta mort del
folklore riberenc i processional. I tenia raó. On no la tingué de cap de les
maneres és que a Algemesí, allò, no ocorregué.
Si bé, tampoc deixava de tenir
raó completa, doncs bona prova evident del que Joan Fuster vaticinà va ser la
desaparició, encara que momentània, de la Muixeranga el 1973. I si ell es
preguntava què seria de les danses processionals d’Algemesí a llarg o curt
termini, nosaltres, però, ja ho sabem.
Vicent J. Vidal
Director de Berca Grup de Danses d'Algemesí