BERCA, grup de danses fundat a Algemesí el 1981 a iniciativa de Pepe Castell "el Pero", junt a Laura Castell "l'Oliera" i Yolanda Pellicer "la Tirana", arran la seua segregació del grup Pardines del qual provenien i que havia estat creat l'any anterior. Aquest grup Pardines havia sorgit al recer de l'actual ball del les "llauradores" o ball del Bolero, tal com era anomenat, que fou incorporat a les processons de la Mare de Déu de la Salut el 1934, els balladors del qual eren els únics testimonis supervivents de l'antic "quadre de ball" existent a Algemesí almenys des de les acaballes del segle XIX. Arran la creació del nou grup, Berca, s'hi anaren afegint immediatament d'altres algemesinencs aficionats i interessats en cants, balls, danses i indumentària, tradicions folklòriques valencianes en general, però, no locals. És per això que, des del 2003 ençà, Berca ha mamprès la laboriosa i costosa tasca d'investigació i recuperació o restauració d'elements folklòrics locals diferents d'aquells altres que hi tenen manifestació a Algemesí els 7 i 8 de setembre dintre les processons de la Festa a la Mare de Déu de la Salut (recentment declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO), sent així com es retrauen els Cabuts amb dues danses, els Gegants Jaume I i Violant d'Hongria i la seua dansa -reincorporats a la Festa Major el 2007-, la Ronda de Nadales i, especialment, les danses o ball de carrer tradicional d'Algemesí, la dansada de les quals en la darrera edició de 2013 va comptar amb més de 400 participants. Organitza i du a terme la Mascarada de Carnestoltes, juntament amb l'Escola Municipal de Tabalet i Dolçaina d'Algemesí i la novella agrupació de batucada Trabukatu. A més de tot això, ha restaurat i difós l'antic Bolero Vell, origen dels esquarterats boleros processionals actuals; la Jota "la Cebera" i les Valencianes, recollides aquestes per Laura Castell de "el Campanero", recordat Mestre de Ball de renom. Berca és una associació legalment constituïda, sent una entitat lliure i sense ànim de lucre, oberta a tota persona interessada de participar de les seues finalitats. Des de l'any 1990 és Mestre o Director de Berca Grup de Danses d'Algemesí, Vicent J. Vidal Esteve "el Menescal", qui és membre de l'agrupació des del 1985.

BERCA, partida del terme de la primitiva Universitat i actual Ciutat d'Algemesí, antigament anomenada de Massaseli, i indret on el 1247 tingué lloc la Troballa de la Mare de Déu de la Salut, al tronc buit d'una morera per part d'un llaurador que eixia a conrear les terres.

BERCA, camí que ressegueix apegat vora la Rambla d'Algemesí, riu Sec o riu Magre, a la partida del seu nom i que s'inicia al pont d'Alzira al Camí Reial.

BERCA, carrer, dels antics de la Vila, que s'inicia a la Placeta del Carbó, remata a la Capella de la Troballa i antigament s'adreçava a la referida partida de qui pren el nom. És tot ell escenari de la Processoneta del Matí de la Festa de la Mare de Déu de la Salut, altres temps també dita Mare de Déu de Berca. Al carrer, a més, hi està el Pou de Berca o de la Marededéu, al lloc on s'hi trobaren les arrels de la morera. D'ací també que siga conegut com carrer del Pou.

BERCA, mot algemesinenc procedent de l'àrab birka, amb el significament de safareig, bassa o dipòsit d'aigua. Denominació donada a aquest indret del terme, avui en part inclòs al nucli urbà, per la probable existència d'aquestes construccions contenidores de l'aigua, vital per al reg, el bestiar o el servei de les llars.

D'ací, doncs, la imatge aquosa i d'ambient humit escollida per a il·lustrar aquest bloc nostrat: les gotes d'aigua, en rememoració del primitiu origen del mot BERCA a Algemesí.

ENGLISH VERSION

BERCA, dance group established in Algemesí (València, Spain) at 1981, on the initiative of Pepe Castell, "el Pero", with his wife Laura Castell ,"l'Oliera", and Yolanda Pellicer, "la Tirana", following their separation from Pardines group that had been created the previous year 1980. That Pardines group had emerged sheltered from the current dance called "les Llauradores"- exactly a Bolero dancing as it was known-, which was incorporated in the procession of the Mare de Déu de la Salut in 1934, whose dancers were the only surviving witnesses of the ancient existing "group" in Algemesí at least since the late nineteenth century. Following the creation of the new group, Berca, was immediately added algemesinenses others interested in singing, dancing and clothing about Valencian folk traditions in general, but without a strong emphasis on local folk manifestacions. That is why, since 2003 until now, Berca undertaken the research and recovery or restoration of local folk elements different from those that have demonstration in Algemesí every September 7th & 8th in the processions of the Festa a la Mare de Déu de la Salut (Feast of Our Lady of Health, declared Intangible Heritage of Humanity by UNESCO in 2011), as well as Cabuts / Cabezudos with their two dances, the Giants Jaume I and Violant I of Hungary (first king and queen of Kingdom of Valencia) and their dance -reinstated in the Festa in 2007-; Carols Round every December 26th and, especially, the traditional “les Danses” or street dance of Algemesí, which the last edition in 2013 featured more than 400 participants. Organizes and conducts Masquerade Carnival, together with the Municipal School of Tabalet and Dolçaina of Algemesí and the grouping of Trabukatu, with its batucada. Besides all this, has been restored and extended the ancient Bolero Vell, source or origin of the current and dismembered processional boleros that are currently danced in the Festa a la Mare de Déu de la Salut; also, the Jota "la Cebera" and the Valencianes. Berca is a legally constituted association, being a free entity and nonprofit, open to anyone interested in participating in its aims. Since 1990, is Director or Mestre of Berca Grup de Danses d’Algemesí the member Vicent J. Vidal Esteve, "el Menescal", a member of the group since 1985.

BERCA, rural area of the municipality of the ancient University and current City of Algemesí, formerly also called as Massaseli, and where in 1247 was discovered the sculpture of the Mare de Déu de la Salut into the hollow trunk of a mulberry tree by a farmer, right in the place where is the Hermitage of Find, as is called that chapel.

BERCA, stuck walking path along the Rambla of Algemesí, Seco river or river Magro, heading to his named rural area and that starts at the Alzira bridge at the Ancient Royal Road of Valencia.

BERCA, old street of the town, which starts in the little Plaça del Carbó and ending in the Hermitage where the Mare de Déu de la Salut was found. Formerly, this street was heading to the rural area refered. It's all scene of the Processoneta del Matí of September 8th in the Festa a la Mare de Déu de la Salut, in other time also called as Mare de Déu de Berca. On the street, there's the Well of Berca or the Well of the Virgin, in the place where the roots of mulberry were found. Hence it’s also popularly known as Well's Street.

BERCA, from the Arabic word Birkin, that means laundry, raft or water tank. Name given to the place of the rural area referred, now partly included in the urban core, because of the probable existence of those wrapper construction of water, vital for irrigation, livestock or serving households.

Therefore, the aqueous image and humid environment chosen to illustrate our blog: raindrops, in remembrance of the origin of the primitive word BERCA in Algemesí.

31 d’agost del 2019

LES DANSES D'ALGEMESÍ, LES DANSES DE SANT JAUME?


La Dansà a la Mare de Déu de la Salut s’inicià de manera oficial a Algemesí de la mà del grup de danses Pardines l’any 1983, l’organització i realització de la qual foren mampreses pel grup de danses Berca a partir del setembre de 1988 fins l’actualitat. 

Fins l’any 2006 en que per primera vegada en aquest acte començaren a ballar-se de manera popular les Danses d’Algemesí arran de la seua recuperació, s’havien estat dansant i fent sonar danses foranies, conformant una amalgama d’estils inexplicables amb una complicada i irrespectuosa conjunció de passeig pla i mudances de ball de comptes amb melodies de diferents i allunyades comarques, majoritàriament difícils d’acomodar rítmicament a les mudances del ball de comptes per motiu del seus distints orígens i procedències. 

Era, però, una riproposta de Dansà del gust d’aquella època, tal com començava d’acostumar de fer-se entre els grups de danses existents aleshores, tot això producte d’un moment d’intensa renovació politico-cultural i de desitjada autodeterminació valenciana però, sobretot, a conseqüència dels esforços d’implantació d’un novell model d’utòpica Dansà nacional, amb intencions de prototípica, que des de l’any 1975 i de la mà del pioner grup de danses Alimara de València i de la seua valuosa labor en el camp de les tradicions començà a ensenyar-se i estendre’s entre els grups de danses de poblacions de les comarques centrals principalment, com l’Horta i les Riberes i basada fonamentalment en part del que abans havia estat la dansà del carrer Sant Josep de Xàtiva. 

Són, per tant, trenta-set els anys que d’una o d’altra manera es ve realitzant la Dansà a la Mare de Déu de la Salut i, principalment per al que ens interessa, catorze els anys que ve dansant-se el sortosament recuperat ball de carrer tradicional del nostre poble: les Danses

Catorze anys que donàrem per finalitzada aquella etapa primigènia per passar a dansar el que veritablement era tradicional a Algemesí, a l’estil, per afegitó, de la nostra comarca, la Ribera del Xúquer. Vora quinze anys en que, endemés, decidirem deixar a banda la preponderància en l’acte dels grups de danses per transferir el protagonisme a veïnes i veïns d’Algemesí, d’ací el seu caràcter popular.

Si bé és cert que la ballada popular de les Danses d’Algemesí ens pot semblar de novella implantació a la Festa de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí, no és menys cert que, tractant-se possiblement de la manifestació popular tradicional més antiga de quantes han arribat als nostre dies, les Danses d’Algemesí eren ballades amb motiu de la celebració festiva d’alguns dels diversos patrons o copatrons que al llarg de la nostra particular història s’han commemorat, però també a les d’altres sants o festes de carrer, com és sabut. 

Així ho indica clarament Joan Segura de Lago (1911-1972) qui, l’any 1962, en parlar sobre l’Algemesí dels segles XVI i XVII publicava que “Les manifestacions musicals d’Algemesí, a part de les cançons populars, es reduïen al temps de Cabanilles a les Danses i a la música que es tocava i cantava en el temple parroquial els dies de festivitat assenyalada” per concretar més endavant que “El dia de Sant Jaume es feien Danses a la plaça, lluminàries i es portava també la música per a la solemnitat de la missa”.  

Interessant ressaltar que abans de la segregació d’Alzira, el 1574, les festes que celebrava Algemesí “amb tota solemnitat” eren Corpus Christi, sant Jaume i la Mare de Déu d’Agost, a les quals per la novella Universitat d’Algemesí s’afegiria la festa de sant Sebastià.

Josep A. Domingo Borràs, l’any 1983 complementa la referida festa de sant Jaume indicant que “des del 1624, la vespra del sant es manava agranar la plaça, s’hi posaven banderetes al campanar, hi havia solemne cant de vespres i, per la nit, s’encenia un castell de focs”; una festivitat, la de sant Jaume, que tenia plena consideració de Festa Major, l’antiguitat de la qual vindria originada, sinó abans, amb motiu de la segregació cap a 1481 de la parròquia d’Algemesí respecte de la d’Alzira.

Amb això, per tant, pot estar d’assegurar-se que ja a l’antic i primer patró d’Algemesí, sant Jaume, pels començaments del segle XVII es ballaven les Danses a la plaça Major, com ara es fa a la Mare de Déu de la Salut, patrona; i que aquelles danses no podrien ser altres que les que encara avui en dia algemesinenques i algemesinencs ballem cada 5 de setembre i, possiblement, sinó en quant al seu aspecte musical sí que al menys en quant a la dansa plana i diferències o mudances per tal com evidencien pura senzillesa i arcaisme. 

Gravat de Danses a Castelló, publicació francesa de 1862
Grabado de Danzas en Castellón, publicación francesa de 1862

Danses a la plaça Major d’Algemesí, 5 de setembre de 2016
Danzas en la plaza Mayor de Algemesí, 5 de septiembre de 2016


Castellano:

La Dansà a la Mare de Déu de la Salut comenzó de manera oficial en Algemesí de la mano del grupo de danzas Pardines en 1983, la organización y realización de la cual fueron emprendidas por el grupo de danzas Berca a partir de septiembre de 1988 hasta la actualidad.

Hasta el año 2006 en que por primera vez en este acto empezaron a bailarse de manera popular les Danses de Algemesí a raíz de su recuperación, se habían estado bailando y tocando danzas foráneas, conformando una amalgama de estilos inexplicables con una complicada e irrespetuosa conjunción de passeig pla y mudanzas de baile de cuentas con melodías de diferentes y alejadas comarcas, mayoritariamente difíciles de acomodar rítmicamente a las mudanzas del baile de cuentas por motivo de sus distintos orígenes y procedencias.

Era, sin embargo, una riproposta de Dansà del gusto de aquella época, tal como empezaba a acostumbrarse hacer entonces entre los grupos de danzas existentes, todo ello producto de un momento de intensa renovación político-cultural y de deseada autodeterminación valenciana pero, sobre todo, a consecuencia de los esfuerzos de implantación de un nuevo modelo de utópica Dansà nacional, con intenciones de prototípica, que desde el año 1975 y de la mano del pionero grupo de danzas Alimara de Valencia y de su valiosa labor en el campo de las tradiciones empezó a enseñarse y extenderse entre los grupos de danzas de poblaciones de las comarcas centrales principalmente, como l'Horta y les Riberes, y basada fundamentalmente en parte de lo que antes había sido la dansà de la calle Sant Josep de Xàtiva.

Son, por tanto, treinta y siete los años que de una u otra manera se viene realizando la Dansà a la Mare de Déu de la Salut y, principalmente para lo que nos interesa, catorce los años en los que se viene bailando el afortunadamente recuperado baile de calle tradicional de nuestro pueblo: las Danzas , les Danses.

Catorce años que dimos por finalizada esa etapa primigenia para pasar a bailar lo que verdaderamente era tradicional en Algemesí, al estilo, por añadidura, de nuestra comarca, la Ribera del Júcar, la Ribera del Xúquer. Casi quince años en los que, además, decidimos dejar de lado la preponderancia en el acto de los grupos de danzas para transferir el protagonismo a vecinas y vecinos de Algemesí, de ahí su carácter popular.

Si bien es cierto que el baile popular de les Danses de Algemesí nos puede parecer de reciente implantación en la Festa de la Mare de Déu de la Salut de Algemesí, no es menos cierto que, tratándose posiblemente de la manifestación popular tradicional más antigua de cuantas han llegado a nuestro días, les Danses de Algemesí eran bailadas con motivo de la celebración festiva de alguno de los varios patrones o copatrones que a lo largo de nuestra particular historia se han conmemorado, pero también a las de otros santos o fiestas de calle, como es sabido.

Así lo indica claramente Joan Segura de Lago (1911-1972) quien, en 1962, al hablar sobre Algemesí de los siglos XVI y XVII publicaba que "Las manifestaciones musicales de Algemesí, aparte de las canciones populares, se reducían al tiempo de Cabanilles a les Danses y a la música que se tocaba y cantaba en el templo parroquial los días de festividad señalada" para concretar más adelante que "el día de Santiago se hacían Danzas en la plaza, luminarias y se llevaba también la música para la solemnidad de la misa ".

Interesante resaltar que antes de la segregación de Alzira, en 1574, las fiestas que celebraba Algemesí "con toda solemnidad" eran Corpus Christi, Santiago y la Virgen de Agosto, a las que por la nueva Universidad de Algemesí se añadiría la fiesta de san Sebastián.

Josep A. Domingo Borràs, en 1983 complementa la referida fiesta de Santiago, sant Jaume en valenciano, indicando que "desde el 1624, la víspera del santo se mandaba barrer la plaza, se ponían banderitas en el campanario, había solemne canto de vísperas y, por la noche, se encendía un castillo de fuegos"; una festividad, la de Santiago, que tenía plena consideración de Fiesta Mayor, la antigüedad de la cual vendría originada, sino antes, con motivo de la segregación hacia 1481 de la parroquia de Algemesí respecto de la de Alzira.

Con ello, por tanto, puede asegurarse que ya para el antiguo y primer patrón de Algemesí, Santiago, sant Jaume, a principios del siglo XVII se bailaban les Danses en la plaza Mayor, tal como se hace acctualmente a la Mare de Déu de la Salut, la Virgen de la Salud, patrona; y que aquellas danzas no podrían ser otras que las que aún hoy en día los algemesinenses bailamos cada 5 de septiembre y, posiblemente, sino en cuanto a su aspecto musical, sí al menos en cuanto a la dansa plana y diferencias o mudanzas, por cuanto evidencian pura sencillez y arcaísmo.

Berca Grup de Danses d'Algemesí
Agost de 2019